Picture
I kursen digitalt skapande har vi jobbat med flera olika uppgifter. Eleverna har fått prova att arbeta med olika tekniker, bland annat stänkmetod, vattenfärg och godis. Den senaste uppgiften kallar jag Linjeteckning. Jag har visat teckningar av konstnären Jesper Waldersten. Först ska eleverna göra ett porträtt i tush/blyerts och sedan ska de få göra en linjeteckning med hjälp av ritplattan. 

Under arbetets gång fokuserar vi på skapandeprocessen. Jag försöker synliggöra "resan" från idé till färdigt resultat. Att man ibland gör fel eller misslyckas och tar ett nytt papper är en del av processen. Det är genom misslyckanden som man lär sig och blir bättre. Vid bedömning av ett färdigt resultat är just processen en viktig del. Eleverna skiver bloggar där de reflekterar över sitt skapande. Ett perfekt sätt att dokumentera hur tänkte och vad de har lärt sig. Jag uppmanar eleverna att lägga upp bilder också. Detta för att bilderna hjälper mig (och dem) att komma ihåg.

På onsdag ska vi gå på en konstvisning på St Olaikyrka, mitt i Örebro. Det är Ruben Wätte som ställer ut. Utställningen utgår från Wättes bok "Visit Norrtuna" som handlar om ett bostadsområde där konstnären växte upp. Läs gärna mer om boken på hemsidan

I Estetisk verksamhet har vi också jobbat i en del olika tekniker. Första uppgiften var en samarbetsuppgift i Akryl. Några elever har provar origami- vilket är "konsten att vika papper till tredimensionella objekt". Förra veckan jobbade nästan alla med collageporträtt. De fick ett gäng tidningar och letade efter rätt nyanser. En utmaning och en tidskrävande uppgift. 

Grupparbeten kring olika konstarter är projektet i Nutida konst. Vi har redovisningar efter lovet och det ska bli så spännande att höra elevernas presentationer. Aino-Maria Kumpulainen från It-gymnasiet i Sundbyberg har tipsat mig om flera uppgifter i kursen. Jag hoppas att jag får åka till Sundbyberg på studiebesök under våren!







Leave a Reply.